čtvrtek 2. ledna 2014

Ondřej Jan Kosnar: Peter Jackson

Malý velký hračička – portrét Petera Jacksona

Pokud bychom měli vytyčit několik bodů, jimiž by se dala charakterizovat tvorba novozélandského režiséra Petera Jacksona, byly by jimi bezpochyby fascinace fantazijními světy, hra s žánry, až obsendantní perfekcionismus a pubertální smysl pro humor.  Všechny tyto prvky prostupují ve větší či menší míře celou jeho dosavadní tvorbou a spolu s téměř fanouškovským zápalem pro film jako takový stojí za jedním z nejznáměnších a téměř učebnicových příkladů pohádkového úspěchu ve světě filmu.

Sir Peter Robert Jackson se narodil 31. října 1961 v rodině britských imigrantů a dětství strávil v pobřežním městečku Pukerua Bay nedaleko Wellingtonu. Už jako dítě byl fascinován světem filmu,   trikovou fantazií Raye Harryhausena a především snímkem, který se mu stal největším inspiračním zdrojem a přispěl k rozhodnutí stát se filmařem – King Kongem Meriana C. Coopera a Ernesta B. Schoedsacka z roku 1933.
Poté, co se malému Jacksonovi dostala do rukou kamera Super 8, začal s přáteli natáčet vlastní amatérské snímky a rozvíjet svou fascinaci filmovými triky jež o několik desítek let později vyvrcholila založením jednoho z nejúspěšnějších trikových studií současnosti - Weta Digital. Ale ještě než k tomuto kroku došlo, měl před sebou mladý Jackson nemálo práce. V 16 letech odchází ze školy do zaměstnání v místních novinách za účelem získání peněz na filmovou techniku. Tou první, kterou si po dvou letech pořizuje je 16 mm kamera s níž natočí svůj první celovečerní film.

Ve službách „špatného vkusu“

Pokud nepočítáme krátkometrážní snímek The Valley, je Jacksonovým prvním „velkým“ počinem snímek Bad Taste: Vesmírní kanibalové z roku 1987. Ultralevná a původně amatérská splatterová variace s množstvím žánrových citací, podomácku vyrobené techniky a trikových (především gore) efektů a více než velkou dávkou sebeironického humoru, kterou Jackson se svými spolupracovníky ve volném čase čtyři roky realizoval, nakonec dostala podporu Novozélandské filmové komise a později sklidila mezinárodní úspěch na festivalu v Cannes.
Jackson však k potenciálnímu velkému obratu ve své kariéře zatím nesměřoval a následující projekt, na jehož scénáři už spolupracoval se svou budoucí životní partnerkou a spoluscénáristkou Fran Walsh pokračoval v tónu, jenž nastavil v celovečerním debutu. Světlo světa tak v roce 1989 spatřil snímek Meet the Feebles.
Satira na svět médií, hvězdný status a populární The Muppets Jima Hensona, v níž se otevírá svět loutek majících vlastní show a mimo prkna jež znamenají svět i ne zcela spořádané životy, nabídla soudržnější styl, další dávku černočerného humoru, triků a citací z dějin kinematografie.
Třetím snímkem, který uzavírá Jacksonovu „období špatného vkusu“ je jeden ze základních kamenů žánru splatter (konkrétně jeho odnože splatstick) a další mezinárodní kult - zombie horror Živí mrtví ( Braindead, 1992).

Vraždy a duchové

Uznání široké veřejnosti, plný přesun k mainstreamové a později i velkorozpočtové kinematografii pro Jacksona představuje snímek, v němž odsunul stranou galony krve i poloamatérskou poetiku a vydal se směrem k seriózněji pojatému dramatu. Nebeská stvoření, založená na skutečné události vražd na Novém Zélandu a využívající fantazijních světů k prohloubení psychologie postav vynesla jemu a Walsh nominaci na scénáristického Oscara. Mimo velkého mezinárodního úspěchu napomohla k rozvoji hvězdné kariéry začínající Kate Winslet a podnítila založení zmiňovaného trikového studia Weta Digital.
Film Jacksonovi definitivně otevřel dveře do Hollywoodu, kde se jeho prvním snímkem staly trikově revoluční, ale finančně neúspěšné Přízraky v produkce Roberta Zemeckise. Poté, co studio Universal odložilo na neurčito plánovaný remake King Konga, přesunul Jackson své síly na dílo, díky němuž se na nějakou dobu stane jedním z nejpopulárnějších režisérů světa – velkorozpočtovou adaptaci románu J. R. R. Tolkiena Pán prstenů.

Jeden jim všem vládne

Komplikované získávání práv ke knižní předloze a následné shánění peněz na nákladnou realizaci nakonec vyneslo své ovoce v podobě Oscary ověnčené, v jistých ohledech revoluční a v neposlední řadě i výdělečné trilogie. Jackson dokázal v Pánovi prstenů spojit svou obsesi detailem a trikovými orgiemi, široce rozkročenou fantazii a fanouškovský zápal v jeden harmonický celek.
Kromě toho ale trilogie poukázala i na velkou míru autorství, kterou si Jackson dokázal i v produkci takových rozměrů, jakých adaptace Tolkienova díla byla, zachovat. Kromě samotného natáčení a všech detailů s filmem souvisejících držel osobní dohled nad všemi prvky výsledného produktu, včetně prezentace projektu a následné distribuční strategie v níž hrály roli rozšířené verze jednotlivých filmů a velké množství doprovodného materiálu.
Stejnou strategii pak zvolil i u svého následujícího projektu - vysněného remaku King Konga z roku 2005. Po tomto poněkud rozporuplně přijatém snímku, jehož struktura odpovídá původnímu filmu, ale aktualizuje styl i obsahové motivy se Jackson na určitou dobu stáhl z režijního postu a vrátil se za čtyři roky s ještě vlažněji přijatou adaptací bestselleru Alice Seldon Pevné pouto (The Lovely Bones), jemuž kritici i diváci vyčítali nepříliš dobře propojené prvky thrilleru a fantazie či kýčovité snové scenérie.

A zase zpátky


Kroky k získání práv na filmovou adaptaci Tolkienova Hobita sice Jackson začal podnikat už v roce 2006, ale náročný proces jejich získání, finanční problémy, průtahy s produkcí i následný odchod původně angažovaného Guillerma del Tora z režisérské sesle nakonec vyústil v Jacksonův další, původně neplánovaný režijní projekt. Středozemě, tentokrát v podstatně lehčím a dobrodružnějším hávu, tak aktuálně opět brázdí kina a přerostlý novozélandský puberťák, který hitchcockovsky vystupuje v každém ze svých filmů tak opět nabízí dveře do světa své fantazie pohyblivých obrázků.

Žádné komentáře:

Okomentovat