pátek 3. ledna 2014

Adam Kotaška: Peter Jackson - Filmař oddaný oživování dětských snů

Podivuhodnou cestu vykonal jeden z nejuznávanějších režisérů současného Hollywoodu směrem na pomyslný vrchol. Narodil se 31. října 1961 v malebném novozélandském maloměstečku Pukerua Bay dvěma britským emigrantům a již od útlého věku s nadšením budoval svou kariéru filmaře. V osmi letech dostal od rodinné přítelkyně darem osmimilimetrovou kameru, díky níž mohl ve skromných kulisách rodinného domu zfilmovat například zákopové drama i vlastní „monster movie“ inspirované pracemi jeho idolu Raye Harryhausena. Lásku ke stop-motion animaci si vypěstoval zejména díky původnímu King Kongovi (1933), který představoval vůbec největší formativní zážitek Jacksonova dětství. Velký vliv měl i Úsvit mrtvých (1978) George A. Romera.

Jackson se mimo jiné i jím inspiroval při tvorbě svého prvního celovečerního filmu Vesmírní kanibalové (1987), na němž začal pracovat v pouhých dvaadvaceti letech. Vypomáhala mu skupina ochotných kamarádů, ale většina zásluh patří samotnému Jacksonovi, který snímek nejen režíroval, ale také napsal, produkoval, vytvořil pro něj masky a zahrál si v něm dvě významné role. Už na notně amatérském splat-sticku, jak sám Jackson označuje svou prvotinu, vyniká režisérova vášeň pro filmové triky, jeho zvrhlý smysl pro humor i pověstná vynalézavost. Vždyť celá rodina Jacksonů byla nejednou odkázána povečeřet obyčejné párky, neboť trouba byla toho času vyhrazena pro výrobu latexových masek mimozemšťanů. Úspěšnému dokončení filmu po čtyřech letech práce napomohl štědrý grant od Novozélandského filmového výboru a pozitivní ohlas na festivalu v Cannes Jacksonovi vydobyl jméno a nové příležitosti.

Už nemusel pracovat šest dnů v týdnu a filmovat jen o nedělích, pracně spořit na filmové vybavení a angažovat dobrovolníky z řad přátel a sousedů. Přesto i jeho následující počin – loutková satira Meet the Feebles (1989), budila spíše dojem výtvoru undergroundového nadšence, než etablovaného režiséra. Příběhu o přípravách velkolepého muzikálového představení dodává nevídaně makabrózní dimenzi angažování povětšinou nevinně vyhlížejících plyšových loutek namísto herců. Na scénáři k mončičákovému freak show o stinných stránkách zábavního průmyslu se podílela i Jacksonova manželka Fran Walsh. S Jacksonem se seznámila během post-produkce Vesmírných kanibalů a spolupracovala na scénářích ke všem jeho pozdějším celovečerním filmům. Tři roky po dekadentních Meet the Feebles spolu dali vzniknout kultovnímu gore filmu pojmenovanému Braindead (1992). I zde se Jackson podobně, jako v předchozích dvou filmech, plně oddal zálibě v černém humoru a potocích krve. Film zrcadlil Jacksonovy stále se rozrůstající technické možnosti i ambice a získal svému tvůrci reputaci mimořádně slibného hororového režiséra, přestože se nesl spíše v komediálním duchu. Hned následujícím filmem ovšem Jackson rozbil pomalu se usazující představy o své žánrové specializaci.

Nebeská stvoření (1994), koprodukční drama o dvojici vražedkyň adaptující skutečné události, se dosavadnímu trendu Jacksonovy filmografie vymykala. Ani ne tak absencí krvelačných mimozemšťanů, perverzních loutek či zombies, ale daleko střídmějším přístupem a vážnějším pojetím. K žánru hororové komedie se však Jackson záhy vrátil, když využil nabídky producenta Roberta Zemeckise a s Michaelem J. Foxem v hlavní roli natočil Přízraky (1996). Hollywoodský debut měl ale velmi slabé tržby a nic nenapovídalo tomu, že se jeho tvůrce jen pár let na to proslaví obrovským úspěchem.

Již v době prací na Přízracích totiž Jackson rozeběhl dlouhý proces za realizací svého životního projektu - filmů podle legendární trojice Tolkienových románů Pán Prstenů. Snadné nebylo ani získání licenčních práv, ani nalezení studia, které by posvětilo jeho představu tří velkofilmů. Obě překážky se nakonec po několika marných pokusech překonat přeci podařilo a Jackson podepsal smlouvu s New Line Cinema. Strastiplná cesta za převedením největšího fantasy opusu na filmový pás tím ale teprve začala. Úsilí se však vyplatilo, jak by souhlasily stamiliony diváků z celého světa, když nedočkavě vyhlížely premiéry jednotlivých dílů trilogie uvedených s ročními rozestupy. Skeptické ohlasy nejprve umlčilo Společenstvo prstenu (2001), následované Dvěma věžemi (2002) a ságu uzavřel nejepičtější Návrat krále (2003). Monumentálnímu úspěchu se těšili i tvůrci. Trilogie zaznamenala úctyhodné tržby a byla oceněna bezpočtem cen. Z těch nejprestižnějších třeba jmenovat třicet nominací na Oscara, z nichž v šestnácti případech bylo ocenění uděleno, včetně Oscara za nejlepší režii Návratu krále pro Jacksona samotného.

S takovými referencemi má hollywoodský režisér všechny dveře otevřené. Jackson si tak konečně mohl splnit sen sahající do hlubin dětství – mohl zfilmovat nový remake svého nade vše uctívaného King Konga. Předchozí remake ze sedmdesátých let ho zklamal. Příliš se vzdálil poetice originálu, kterému se tedy Jackson rozhodl vzdát hold ve své verzi z roku 2005. Po něm následoval další překvapivý obrat. Pevné pouto (2009) adaptující román Alice Seboldové vyprávělo o zásvětním životě děvčete zavražděného pedofilem. Doslova smrtelně vážné téma Jackson proti všem očekáváním pojal s naivní lehkostí, ale velký úspěch nesklidil.

Diváci jako kdyby netrpělivě vyčkávali, kdy se Jackson vrátí zpátky do Středozemě a vskutku se dočkali, když po Guillermu del Torovi převzal režii připravovaného filmového zpracování Tolkienova Hobita. První dva filmy z připravované trilogie, Hobit: Neočekávaná cesta (2012) a Hobit: Šmakova dračí poušť (2013), si již odbyly premiéry a diváci měli příležitost ověřit si, že Jackson neslevil ze svých předsevzetí provázat prequelovou trilogii Hobit s Pánem prstenů co nejtěsněji. Třetí Hobit s podtitulem „Tam a zase zpátky“, na své uvedení ještě čeká. Už dnes se ale vynořují spekulace o tom, kam se tvůrčí dráha Petera Jacksona nachýlí v příštích filmech. Potvrdí se snad zprávy, podle nichž chystá pokračování Spielbergova Tintina, kterého spoluprodukoval? Znamenalo by to, že s uskutečňováním dětských snů není Peter Jackson ani zdaleka hotov.

Žádné komentáře:

Okomentovat